poniedziałek, 17 marca 2014

Wykład o Brunonie Heydrichu

          Ostatnimi czasy znów zawiało mnie do Halle, tym razem pretekstem okazał się być bardzo ciekawy wykład poświęcony życiu i twórczości Brunona Heydricha, który odbył się w środę 12 marca o godzinie 19:30. Prowadziła go arcymiła pani muzykolog, której nazwiska, rzecz jasna zapomniałam zapisać, stąd niestety się nim nie podzielę, dopóty nie dostanę od niej maila. Mała renesansowa sala w domu Haendla zapełniona była po brzegi, do tego stopnia, że dostawiano krzesła, na szczęście w trzyosobowym składzie udało nam się wejść odpowiednio wcześnie. Wykład prowadzony był po niemiecku i składał się z trzech części.
         Pierwszą stanowiła biografia Heydricha seniora. Nie miałam tu najmniejszych zastrzeżeń i na całe szczęście pani prowadząca nie skupiła się na Reinhardzie, a opisywała losy Brunona. Druga częścią była historia konserwatorium muzycznego, pierwszego w Halle i wpływ Brunona Heydricha na popularyzację muzyki w Halle. Trzecią częścią, najciekawszą był opis twórczości Heydricha, na który czekałam w sumie najbardziej i na szczęście miałyśmy przyjemność posłuchać fragmentów dzieł, konkretnie trzech pieśni, skomponowanych przez Brunona. Są to utwory naprawdę piękne i liczę i marzę o tym, żeby ta muzyka dotarła do szerszego grona odbiorców. Pieśni Heydricha seniora są, mimo dosyć optymistycznego wydźwięku w warstwie lirycznej, nieco mroczne i niepokojące muzycznie, co niezwykle mi się podoba. Pobrzmiewa w nich coś bardzo tęsknego, ale według mnie nie jest to tani sentymentalizm i uważam, że powinno się twórczość Heydricha starszego odkurzyć. Niestety na sali był jeden ananas, który oburzony był promowaniem ojca mordercy i krytykował panią prowadzącą za taki temat wykładu. No do jasnej anielki! Czy oceniamy filmy Francisa Coppoli poprzez pryzmat gry aktorskiej Nicolasa Cage'a (Cage jest bratankiem [dzieki Absyncie] Coppoli jakby ktoś nie wiedział)? Czy Paris Hilton sprawia, że nie powinno się spać w hotelach jej dziadków? Nie sądzę. Nie powinno się, według mnie rzecz jasna, oceniać ludzi poprzez pryzmat ich potomków i przodków. Tak jak jestem przeciwna atakom na dzieci Reinharda Heydricha, tak samo będę bronić tu twórczości Brunona Heydricha, która w żaden sposób nie promuje nazizmu, chociażby z tak prozaicznego powodu jakim jest fakt, że Heydrich senior komponował na długo przed powstaniem NSDAP.
       Na szczęście ananas został zagłuszony między innymi przez inną panią słuchaczkę, która opowiadała, że jej ciotka była jedną z ostatnich uczennic Brunona Heydricha, której udzielał lekcji również prywatnie, po tym jak konserwatorium zostało zamknięte. Ta kobieta odniosła spory sukces, jednak wyemigrowała do Indonezji i zajęła się macierzyństwem. Ot tak z ciekawostek. A na deser serwuje wam nuty do pieśni Brunona Heydricha, które znalazłyśmy z moją partnerką przy przedostatniej naszej wizycie w Halle.








7 komentarzy:

  1. Pomijając ananasa, to jednak ciekawe zjawisko, że na wykład przyszło tyle osób. Pieśni były wykonywane na żywo?

    PS Cage nie jest przypadkiem bratankiem F.F.Coppoli? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. masz swieta racje, zostalam oklamana przez plotkarskie portale juz sie poprawiam i kajam.

      niestety muzyka nie byla na zywo ten jedyny minus ale absolutnie i tak nie zaluje

      Usuń
  2. Sama ubolewam że nie byłam na tak świetnym wykładzie, ale i tak nie znam niemieckiego tak dobrze więc niewiele bym z tego zrozumiała:/ Jedynie muzyki można by wysłuchać bez znajomości języka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. e ja tez nie znam niemieckiego a naprawde duzo, jak nie wszystko zrozumialam co potem przedyskutowalam z moja Kasia ;)

      Usuń
    2. Chyba ze tak, choc sadzilam po twojej wypowiedzi ze jednak znasz ten jezyk:) W kazdym razie ja nie znajac zupelnie danego jezyka niewiele zrozumialabym z jakiegokolwiek wykladu, takze wielki podziw...;)

      Usuń
    3. mozna powiedziec ze zadzialala magia, serio naprawde wszystko zrozumialam, moze towina swietnej dykcji prowadzacej, strasznie przyjemnie bylo mi jej sluchac.

      Usuń
    4. Ok;) w takim razie nic juz nie mowie i gratulacje dla prowadzacej!

      Usuń